Friday, September 7, 2012

persiapan

sejak dah masuk bulan 9 ni aku tetibe je serabut pikir pasal kawin segala bagai...siyesly aku rasa tempoh beberapa bulan ni tak cukup tuk aku settlekan banyak perkara...actually aku tak tau pun ape benda yang nak kene settlekan dulu...hantaran ke???pelamin???mak andam???khemah???eh baju nikah???ke baju sanding dulu???inai???adoi aiiiiiiii...sume ni bermain dalam kepala otak...dan aku jugak tak tau bila masa sesuai nak diskusi ngan en tunang yang sentiasa bz...kalo tak bz ngan keje bz merehatkan otak dan badan kat umah...adoiiiii...tolong la syg oiiii..t pas kawin kan awk leh rehat sepuas2nye tanpa pikir sume benda ni dah...
hari ni baru la aku terpikir y not aku tanya pada yang pakar...i mean pakar 2 bukan lah wedding planner...ada gak niat nak tanya wedding planner ni tapi takut kalo tanya je pun kene bayar..sebab kite dah guna khidmat die walaupun secara tak langsung...org sekarang ni pandai buat bisnes...jangan memain...hehehehe...mcm biasa dari kul 9 pagi sampai time nak balik nati la aku on9 fb tanpa henti...so aku pun pikir2 baik aku tanya member2 yang dah kawin atau yang baru je beberapa hari kawin...ape 1st thing yang diorang buat tuk prepare sume 2...haaaaa...tanak panjang juga jawapan yang aku dapat...
sebelum aku dapat jawapan aku plak yang ditanya bila majlisnye...huhuhu...then ape yang aku dah prepare...dik oiiiiiiii...(sebab die muda dari aku)...akak tak siapkan pape lagi melainkan kursus kawin yang akak amik 4-5 tahun lepas 2 je la yang ada...yang lain cuma ada dalam kepala otak jekkkk....huhuhu...
1st thing yang die bgtau based on wedding die hari 2 die sediakan dan p beli door gift yang nak bg kat tetamu...tetamu biasa...vvip..kawan2 dan sedara mara..means each tetamu dapat different door gift la kot...pendapat aku la kan...sebab die suh aku senaraikan bape ramai tetamu dari golongan terbabit...mak aiiii..dah nak kene beli lain2 plak...next pasal makan..catering...menu 2 sume...ok yg ni takyah nak pening sangat sebab rewang main masak2 kat belakang umah...bg mak ayah duit pandai la diorang uruskan...pasal makan ni tak susah sangat sbb umah kitorang selalu sangat wat makan2 kenduri kesyukuran..next canopy dan meja makan..pun takyah susah2..sbb ayah dah beli dah meja2 makan ni dan kerusi sekali...sebab selalu sangat wat kenduri..cuma canopy 2...kene tempah la sbb kat kelantan kan...takut fully booked je...yela lagi2 kalo kawin time cuti sekolah...bahaya...
next color and theme majlis nati...sampai skrg aku cuma ada kaler theme tuk akad nikah jek..dah settle awl2 dah baju 1 family...so takyah runsing bab 2...cuma tema majlis taktau warna ape...errrrr...perkara yang paling penting sekali borang nikah ni..katanya kene amik dan settlekan 2bulan before majlis...yang ni rasanya sedara ayah leh tolong amikkan kat pejabat agama...sebab hari 2 masa aku tanya mak mcm mana mak already mention...so settle la kot...tinggal nak isi jek...surat pengesahan bujang...pihak laki dan pompuan...aku rasa part aku insyaALLAH la takde pape...sbb aku kene uruskan sendiri...cuma part en tunang je yang aku risau bebeno ni...eeeeeee haiiiiiii...dan segala document2 yang berkaitan mcm salinan ic...sijil kursus kawin...tunang lum lagi p...HIV test lagi...HIV ni dugaan sikit..sebab kene buat kat gomen klinik...ada masa2 die...2 yang leceh 2...ntah bape kali la gamaknye kene pegi...gambar passport...yang ni pun leceh jugak...ada plak syarat pejabat agama kelantan ni...gambar nak mcm 2 mcm ni segala bagai...huh...
pasal pelamin,baju sanding,make up nati aku p booking ngan mak...2 memang aku tau...sebab masa along pun aku jugak yang p ngan mak...cuma bilakah nak g nye..keje punye pasal ni susah nak balik kampung...dengan takde warna tema membuatkan lagi leceh la masa nak tempah sume 2 nati...takut bertelagah je mak nak kaler 2 aku nak kaler ni...dan en tunang cuma kata ''mana2 pun boleh''...atau ''saya ikut je''...memandangkan butik kat kelantan tak banyak 2 pasal la susah je sume 2...tanak dah guna butik yang sama mcm along hari 2...tak banyak choice...baju pun takat boleh jek...and tak sediakan tudung lagi la aku naik benci...sume nak sendiri2...aku bayar ok..hak aku...huhuhuhu..
dan yang paling buat aku tak serabut sangat adalah barang hantaran...biasanya aku decorate sendiri...tak anta tempah pun...yang kain2 just lipat2 je la...nak wat corak2 t rosak je...so aku tak hirau la...ada barang sume leh settle...so harap2 sumenye berjalan dengan lancar la..dan en tunang boleh bg kerjasama tuk sume 2...terutamanya dari segi bangun tido awal...memandangkan kami cuma ada hari ahad je tuk sume 2 coz en tunang kerja full day hari sabtu...

No comments:

Post a Comment