Thursday, September 13, 2012

Confirmation & Appraisal

bila company hired a new staff that company will give a probationary time...from 3 to 6 months...depends on performance...kalo good performance in 3months sure dah kompom...tapi dengan syarat that company really concern about that la...tak banyak company mcm 2...3tahun pengalaman keje...2 company sudah...meh aku cite satu2...dulu kat glomac...lebih kurang la...dalam bulan ke 4 atau 5 la baru aku dapat appraisal form tuk confirmation aku...dah isi blah blah and blah..anta punye anta...sign sana sini...tup2...hilang...kene isi balik...tau kan maknanya???maknanya aku tak confirm even dah 6 bulan...tapi lebih semata2 borang 2 hilang kat HR...HR ok...company besar pun leh jadi mcm 2...biasa la...bukan aku sorang je keje kat situ...dan banyak benda diorang nak kene handle...takat kertas appraisal aku yang sekeping 2 kalo letak merata alamatnye tak jmp la...kuasa la plak diorang nak cari...dari cari baik buat baru ye tak...ha 2 la al kesahnye di glomac...itu dulu...
sekarang ni keje kat company kecik pun lebih kurang je...sebenarnye lepas cukup 3 bulan tiap2 hari la aku tunggu mana la appraisal form tuk aku ni...kadang2 tertanya2 bila la aku nak confirm...actually keje aku kat sini tak banyak..atau sometimes langsung takde...thats y la...so agaknya nak confirm atau tak pun mcm suspen je kan...setelah 3 bulan setengah akhirnye semalam aku dapat email pasal confirmation aku ni la...kemarin hari selasa aku MC...so semalam dapat berita sedih dan gembira...yang sedihnye superior aku yang cute mute dan baik ni nak benti..sebab die sendiri tak tahan keje kat sini...so die nak balik jepun...balik jepun tanpa ada keje baru...sempoi kan???sian die..aku yang depan die kadang2 leh nampak betapa pressurenye die jadi property admin dan dalam masa yang sama jadi secretary boss...pas 2 kene buat keje ntah pape dari company boss yang lain...
semalam die luahkan perasaan pagi2 buta...ada nada marah jugak...masa 2 aku dah pk eh die nak benti mcm mana aku nak kompom ni..yela die kan superior aku...tak tenang gak aku...tak lama pas 2 aku dapat email dari manager...katanya tengah prepare confirmation letter tuk aku...tapi aku kene buat appraisal report aku sendiri...apekah itu???siyesly aku baca email 2 banyak kali...dan superior aku bagitau die dah prepare dah appraisal form tuk aku...dah tanda itu ini...based on cite die la...dan die pun blur2 nape aku kene buat appraisal report sendiri...ada 4 soalan...ape pendapat aku tentang company..tentang keje aku...ape yang aku harapkan improvement tuk company dan diri aku...dan ape yang aku expect...
dah dapat je 2 aku tunggu manager ni masuk...sebenarnye aku tak paham soalan no 1 dan 2...yang kat atas 2 lepas aku dah tanya die...soalan die how do you find about the company and your???kalo ikutkan kepahaman aku jawapannye adalah jobstreet...hahahahah...yang si manager ni kata yang atas 2 la...pendapat aku pasal company...huh..english pun out...aku pun buat la...dari pagi sampai ke petang...mmg niat nak komplen habis2...siap pun dekat2 time nak balik...huhuhu..cuma 2 pages je tapi amik masa bukan main lama lagi...
yang aku tak puas hati kenapa aku kene buat sendiri...2 la yang aku cakap company ni tak sistematik langsung...ape pun tak boleh...dan kalo korang nak tau...pagi tadi masuk2 je keje kat atas meja aku ada appraisal form...tak ke sakit hati???semalam aku bagai nak rak perah otak pk ayat hari ni ada plak form nye yang mana aku pun tak bape nak paham ape yang diorang nak tanya kat aku...banyak giler ejaan english yang salah...ape leh buat...bedal je la...

p/s : agaknya diorang tau aku nak komplen banyak2...so ruangan yang disediakan ciput jek...sabo je laaaaaaaa...

No comments:

Post a Comment