Monday, December 17, 2012

Nak jual ke tanak ni??!!!!

2 minggu yang lepas aku dah decide tuk beli umah...even dah bayar pun 3% booking from sale price amount RM5250...sikit pun takleh kurang even aku mintak just bayar RM5000 je instead of had pengeluaran cuma RM5k jek...tapi katanya tak leh...ok takpe...aku paham SANGATTTTTTTT procedure jual beli ni..sebab aku dulu pun mcm 2...cuma bezanya aku tak amik 3% booking..kalo nak beli just bayar RM500 je kat aku as a booking fee...yela incase kalo loan tak lulus ke owner macam2 peel ke tak la rasa berat nak bayar balik RM500 2 atau 3% 2...tapi tak pe...lain company lain procedurenye...sbb org melayu dan sesama melayu dan paham bukan ringan nak bagi 3% booking from sellling price...ada org 2 kene pinjam sedara mara keluarga bagai...yang kene buat personal loan plak lain citenye...betul beli umah bukan makin lama makin senang...tapi makin lama makin susah...
dan aku nak dapatkan 3% booking 2 memang tak susah instead of ayah aku orgnye bersederhana..berkat keje dari bawah dan skrg dah pangkat besar...so setiap anak ada saving hasil dari duit gaji ayah dan bonus tiap2 tahun yang ayah dapat...ayah tak penah lupa nak simpan walaupun RM50 untuk setiap anaknye...
since aku dah berkenan takde la berkenan sangat tapi mana nak dapat umah kat shah alam ni yang below RM200k selain apartment atau flat..even kos rendah pun dah melampau giler mahal nak mampus..memang boleh buat org mampus kalo tengok harga...especially sec 7...dan yang aku beli kat sec 13...perdana apartment...sume org tau kot area giant 2...ngan harga RM175k...sikit pun tak leh kurang...taik betul owner ni...sebab umahnye cuma renovate lampu jer punnnnn...2 pun ermmmm...ok la dari lampu kalimantan 2...dan cat baru...cat baru cuma bahagian nak masuk dari pintu 2 dan stop sebelum sampai living area...haish...
dan sekarang ni masalahnye adalah aku dah sign letter offer 2 dua minggu lepas...dan owner masih lum sign...dan aku dah mula mengamuk kat agent 2...document aku tip top...yang die tak mintak pun aku bagi..sebab aku tanak die mintak banyak kali dan aku tanak die call atau sms ''salam cik sara..errrr doc ni takde tak cukup...sy nak doc ni blah blah blah''...aku dah mudahkan keje die...tapi die tanak mudahkan keje aku...very2 slowwwwwwwwww!!!dan masa sembang ngan agent 2 aku cakap kat die ''jadi agent kene tegas sikit''...tapi biasala org pompuan...aku dulu pun tegas kadang2 jek...tegas bila perlu..dok melayan owner atau buyer yang banyak sangat songeh mmg aku tegas la...tapi sekarang ni kene kat aku plak...yela org kata what you give you get back...
agent 2 mmg penyabar la...tapi aku la yang tak sabar...ok fine nak kata aku tahu sangat procedure sampai dapat kunci kat tangan tak la..kalo sampai sign S&P 2 tau la...dan tau term and condition nak beli umah ni...
sekarang ni dah 2minggu berlalu tapi masih tak tau ape status owner dan loan aku...pasal loan aku tak worries sangat sebab banker 2 mmg kawan dari dulu lagi...so any problem of course la sampai pengetahuan aku dulu...yang owner plak sampai sekarang tak balik2 outstation...apekah...kata agent 2 minggu lepas dah balik tapi sekarang ni bila tanya tak balik lagi minggu ni baru balik...what theeeeeeeeeeeee????
oleh kerana aku ada limit sampai ujung bulan ni je nak tau status loan so aku bagi warning kat agent 2...bila aku marah aku tulis omputeh..huhuhu...aku cakap aku bagi tempoh katy owner sampai ujung tahun jek...kalo die tanak jual cakap terus terang..senang aku tak buang masa...dan booking aku 2 aku suh agent 2 replace ngan unit lain..means aku suh die cari unit lain kat situ ngan harga yang sama...otherwise return back to me...aku anggap takde rezeki aku nak beli umah...dan siyesly aku sedih ngan perangai owner...ha 2 la isi kandungan SMS aku pada agent 2..dan guess what???aku typing bukan main panjang lebar menjelaskan ketidakpuasan hati aku die just reply ''ok'' jek...sabo je laaaaaaaaa...
banyak benda yang aku risaukan..aku beli umah last minit...sepatutnye sempat kalo diikutkan kira2 sume...tapi disebabkan owner aku tak rasa sumenye sempat...aku nak benti ujung bulan ni..procedure bank...nati die call opis aku...kalo aku dah benti on that time tak ke naya...adoi aiiiiiiii...slow slow slow...sumenye slow...bila aku call banker tadi fine esok baru nak key in dalam system...fineeeeeeee!!!bukan salah die jugak..nak key in awl2 pun tak leh sbb market value of that house tak dapat lagi dari valuer..katanya valuer banyak cuti ujung2 tahun ni...ok...dan S&P copy pun agent 2 tak bagi..question dah bape lama sebenarnye die buat agent ni...tak silap aku katanya dah setahun...takkan tak tau2 lagi nak apply loan kene ada S&P lama 2...leceh...dan aku dah fed up nak follow up benda ni sume...tapi kalo tak follow up nati ayah tanya ape status gagap nak jawab...duit 2 duit ayah aku...bukan ikut suke hati je aku nak buat ape2...diorang ni ingat senang ke nak dapat duit beribu2 macam 2...aku bukan org senang...
siyesly hope everything will be ok...kalo tanak aku semakkan korang korang pun please la jangan semakkan aku...

p/s : bukan senang nak cari duit berpuluh2 ribu...so please appreciate...komisyen korang pun based on ape yang aku bayar nati...work smart!!!

No comments:

Post a Comment