Saturday, May 25, 2013

Perbezaan mereka

since aku keje ni aku dah attend banyak (coz lebih dari 1) interview swasta...dalam 4tahun aku keje, 4 kali aku tukar keje so 4 kali IV la kan...dalam tempoh 4 tahun ni hanya sekali aku dapat IV government dah sekali ujian bertulis government...masa 2 aku memang tak berminat nak keje ngan gomen walaupun banyak kelebihan...tapi sume yang berkaitan ngan gomen aku pegi kerana mak aku...mak yang beriya2 nak aku keje gomen...yela aku percaya dalam dunia ni sume mak bapak nak anaknya keje ngan gomen...diorang makan garam gula cili 2 dari kite so diorang memang nampak dengan jelas kalo keje ngan gomen ni...
ntah kenapa aku tak berminat...mungkin salah 1 faktornye bila aku pegi ke mana2 jabatan yang berkaitan dengan kerja aku, aku tengok cara diorang bekerja totally out...boleh dikatakan sekadar makan gaji buta...ni rata2nya tuk mereka yang kerja kaunter atau khidmat pelanggan...lagi satu kalo call...tepon 2 boleh dikatakan langsung tak berjawab...aku pernah pergi kat 1 kementerian ni kat putrajaya tuk beli buku pasaran hartanah malaysia yang the latest punye...aku pergi last year...aku ada kat depan tapi takde org kat kaunter...aku dengar bunyi tepon tapi sorang pun tak jawab sedangkan makcik2 2 rancak beno sembangnya sampai aku kat luar boleh dengar...dasat sungguh keje gomen ni...
kat mana2 pun aku percaya memang ada org akan mengulo (perok)...keje gomen ke swasta ke mesti ada...keje aku skrg ni pun...bukan skrg dulu2 pun ada...memang kite takleh nak straight sangat nati boleh stress...tapi takde la ngulo 2 sampai tepon bunyi pun tanak jawab...tapi kalo HP bunyi bukan main laju lagi menjawab...ada 2 sampai nak lari dari meja semata2 tanak org lain dengar perbualannya...pelik...
aku keje swasta kat glomac dulu...kalo tepon aku bunyi tapi aku kat belakang tgk cari fail exec aku akan jawab...''sara extention''...macam 2 jugak tepon sape2 yang kat dalam opis 2...even boss punye tepon pun kitorang jawab...tak susah kan nak jawab tepon berbanding kene berdepan dengan seseorang...kalo org 2 maki sekalipun bukan nampak muka...kan...ape yang aku buat kat glomac aku praktikkan kat mana2 tempat keje aku pegi...kat company jepun dan acmar ni pun sama...sampai org tertanya2...perlu ke buat mcm 2???yes perlu..supaya tepon 2 tak berbunyi banyak kali dari org yang sama...kan blh tolong cakap kan die ni takde tak datang keje or masuk lambat org bla bla bla...kite leh amikkan pesanan...tak susah pun kan???just angkat phone dan cakap...tak nampak muka pun...so cuba korang bagitau kat mana yang susah nye???
kerja 2 kan ibadah kite jugak...so buat la elok2...ngulo pun kene la sesuai ngan tempat dan masanya...time banyak keje time 2 ko nak ngulo memang makan gaji buta2 jek la...

p/s: aku tertanya2 mereka2 yang keje gomen ni ape yang diorang nak ye kalo tak berminat nak keje sungguh2???kerana kelebihan???elaun???

1 comment:

  1. kalo keje under JPA mmg situasi cmtu... GLC or badan berkanun ok sket

    ReplyDelete