Tuesday, March 12, 2013

Kawen hidup sebumbung atau berjauhan

sejak akhir2 ni aku terpikir2 macam mana life aku lepas kawin nati..dan makin nak dekat makin aku persoalkan hal ni...aku risau kalo kawen hanya pada nama dan status 2 tukar jadi isteri / suami tapi tak sebumbung...ni la perkara yang merunsingkan aku sampai ke hari ni...dan aku percaya akan berlarutan sampai lah saat ''aku terima nikahnya'' dan beberapa hari selepas 2...
ada sesetengah org cakap nape nak pk benda yang tak pasti lagi berlaku atau tak..maksudnya terlalu pk kedepan...ape yang berlaku nati terima la seadanya...no no no...aku kene pk dan aku kene ready in case benda 2 akhirnye berlaku...kalo tak ready nati parah hidup...
sejak aku jadi tunang die aku selalu ditinggalkan...aku anggap ini dugaan yang aku kene tempuh sebagai tunang die...mungkin pas kawen nati kami akan bersama...2 pikiran aku pada masa dulu...tapi sekarang ni dah berubah plak ape yang dipikirkan...aku pk ape kehidupan aku nati?bersama kah aku dengan suami aku ketika itu?aku tau zaman sekarang ni zaman org kawen atas nama jek pas 2 suami kat utara isteri kat selatan...atau suami kat luar semenanjung...isteri dalam semenanjung...dan aku tanak jadi org yang zaman sekarang ni...aku nak jadi org zaman macam mak bapak aku dulu...kawen bukan sekadar atas nama tapi suami dan isteri duduk sebumbung...melayari bahtera rumahtangga dan sama2 melihat perkembangan anak2...ok yang part anak 2 mungkin dah terlalu jauh...aku tak kesah org nak kata aku ni kolot...sebab kadang2 yang kolot 2 la yang membahagiakan hidup...
aku tanak hidup kesana kemari bawak status isteri org tapi suami tak de disisi...tak sebumbung...yang sebulan sekali pun insyaALLAH jek...aku nak bawak status isteri org 2 dengan adanya suami disisi...aku ada tanya pendapat beberapa org...ada 2 tak kesah...dan 15tahun tapi masih berjauhan...sampai ank dah besar panjang...katanya bukan tak usaha mintak transfer...ada 2 kata ''nak buat mcm mana''...ya ALLAH...
bagi aku cukupla kehidupan aku ditinggalkan masa aku jadi tunang die...masa 2 ye aku redha sebab aku takde hak tuk halang sume 2...tapi bila aku jadi isteri aku tanak ditinggalkan...aku sanggup kalo suami aku gaji kecik tapi sentiasa ada dibawah 1 bumbung dengan aku...nak dibandingkan gaji besar tapi lama kelamaan lupa macam mana wajah isteri dan suami saat kite pergi...aku percaya mereka yang mengalami situasi macam ni pun perit...tapi mereka tak punya pilihan...mungkin...tapi aku percaya rezeki ALLAH tu ada dimana2...kenapa mesti nak kejar kesenangan dunia kalo kebahagiaan sampai akhirat terabai???
aku pernah suarakan hal ni pada tunang aku...kami jadi gaduh besar...at last die kata nati lepas kawen bincang lagi...masih adakah untuk itu???aku tawarkan diri tuk berhenti keje...supaya aku dapat ikut die kemana saje...dapat besarkan anak2 dan anak2 kenal sape ayahnya...tapi tunang kata nak makan ape???pasir ke???sedih aku...aku tau zaman sekarang ni jugak la taraf hidup dah makin tinggi...haisshhhh...terus terang aku kawen bukan tuk ditinggalkan...aku masih berharap benda ni takkan berlaku pada aku lepas kawen nati...yela sekarang ni tunang aku dah dekat 2bulan kat sana...die tak dapat nak balik tuk jmp keluarga die ataupun aku...mcm mana 2???pernah die kata dulu pas kawen die nak benti keje...nak cari keje lain..sebab die sendiri tanak outstation...boleh ke kalo aku tuntut janji die ni???walaupun aku tau lelaki ni pantang sikit kalo kite sentuh bab kerja die...buntu aku pk hal ni...

p/s : berdoa semoga die dan aku dekat bukan sahaja dihati tapi dimata...

2 comments:

  1. In shaa Allah...bila dah khwn akn dipermudahkan segalanya...byk2kan berdoa ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaALLAH aminnnn...harap2 nye macam 2 la kak... :/

      Delete