Wednesday, August 15, 2012

Local vs Japanese

sepatutnya malam tadi aku update entry ni..tapi takde mood dan kepala sakit yang teramat sangat...so baru pagi ni aku dapat update...kat opis lagi...sebab memikirkan hari ni aku takde keje langsung nak buat...so internet timeeeeeeee..sementara masih ingat tentang entry ni leh la aku update...kang kalo dah lupa takut tertokok tambah dan terkurang plak...
sebelum nak masuk betul2 cite ni aku nak bagitau sikit...dalam 2 3 tahun ni aku keje dalam bidang property...3kali tukar keje still in property field...so nak cite pasal LOCAL vs JAPANESE ni pun tak lain tak bukan adalah pasal property jugak...in japanese we call fudosan tour...means property tour...bukan jalan2 makan angin...tapi jalan2 viewing property...
semalam bawak la 1 mamat jepun ni..client ni kawan boss aku...kitorang g 4 org termasuk mamat ni la...boos aku pun nak follow...kalo ikutkan plan awal aku g ngan nafisah and inagaki...tapi oleh kerana boss nak ikut sume jadi berantakan...kene rombak plak balik..so kelvin aku boss ngan mamat jepun ni la...semalam just view 2 property je la...coz kelvin kata tak payah banyak2...tapi rupanya die nak tgk banyak2...means kalo blh 1 KL 2...giler...takpe...ni leh cite kemudian...kite start dari a - z...appointment pertama kul 2...sebelum 2 kene pick up mamat  ni kat fahreint 88...dah kul 2 muka die tak muncul2 jugak..bila call tak pernah dapat...sakit betul...mula2 dah wat hal..ok2...dah pick up die 2 kitorang terus ke Marc Residence betul2 dekat ngan KLCC...
mamat ni belajar kat area bukit bintang...die skrg dok ngan kakak die kat mont kiara so agak jauh la nak ke bukit bintang 2...belajar english tahap permulaan...die memang tak reti langsung speaking...dah la tak reti speaking...kerek nak mampus...nati cite jugak pasal die kerek ni...step by step...so kitorang jmp agent 2 kul 2 lebih jugak la kat Marc...pas 2 nak kene tggu owner plak aihhhh...
bila owner sampai tgk unit die...perghhhhhhhhh...studio unit...kat situ la tempat tido tgk tv dapur dan toilet...tapi ada la partitionnye...umah org kaya...guess what???yg datang 2 anak owner...aku ingt owner betul..giler muda...dan die salam aku...die hulur aku pun sambut...hahahah...
bila mamat jepun ni tgk memang die berkenan..event aku pun berkenan tersangat2 la...mmg sesuai kalo tinggal berdua laki bini..masalah mamat ni plak kat bahagian dapur je...bodoh tol...die takleh speaking..nasib ada boss ngan kelvin...benda dapur 2 sebenarnye small matters...if betul tak well function as he look and said owner blh repair la derrrr..umah die...of course la...tapi ko plak banyak cekadak...bila owner kata akan fixed kan die leh kata sewa mahal..of course la mahal...ko tgk umah die sikit punye reno mcm bungalow tau...tip top...tv sekali set audio..ape yg ko nak sume ada...tapi mamat ni kerek..sebab die anak org kaya...die nak sume sekali gedebuk ada tapi sewa murah...bangang tak bertempat...owner open price RM4K...leh nego until RM3.5K...if betul2 nak owner mmg bagi RM3.3K..yang mamat ni plak kata kalo owner nak die nak harga RM3K atau RM2K ++...nak lempang je rasa..die buat mcm unit 2 die punye plak...ahhhhhhhhhhh...
next unit Swiss Garden betul2 kat area balai polis dekat bukit bintang 2...unit ni besar sikit je dari Marc...living hall ngan bilik tido ada pecahan la...so privacy la...jap2...kalo dah dok sorang nak privacy ape...memang dah privacy la..umah ni pun baru siap cat dan reno...so ada bau cat skit...die leh tanya plak bau ape...nape itu ini..katil ni baru ke...sofa ni baru ke...bape kali nak cakap all furnishes yang ada sumenye baru...degil nak mampus...tv tanya ada astro ke tak..org dah ckp channel ni link ngan hotel..so leh dapat sume...tak caya siap bukak lagi tvnye...pas 2 takde mesin basuh..request...owner kata ok...rental pun sama tak ubah...at last tetap tanak...bodoh bangang punye budak...
aku lak naik geram...aku geram sbb dah penat...aku geram sbb aku la yg wat appointment ngan dua2 agent 2...at last die bagi tau boss aku die tak puas hati tgk 2unit jek...kalo boleh die nak banyak2 dan baru die pilih...ingat KL ni mcm jepun ke???pas 2 nak tgk banyak2 dalam die punye bajet tapi umah cun melecun sume ada...bodoh...die siap leh cakap dalam i-property ada yg 2ribu lebih...kalo ada ko cari la sendiri...deal sendiri...mmg betul la ada..tapi 3 months ago..dan bagi aku bukan la bodoh nak mampus org2 yg nak menyewa tanak grab awal2...ntah pape...kaya tapi kedekut...buang masa aku je layan client mcm ni...kalo at last dapat duit takpe jugak...
mamat ni ngan org kite tak banyak beza...ada setengah org kite pun mcm ni jugak...tapi bukan org kaya la..mostlynye mereka yang berpendapatan rendah...gaji tak seberapa tapi selera buaya...nak umah mahal2...tapi gaji tak mampu pun tuk mendorong die tuk memiliki umah 2...kadang2 kite kene berpijak dibumi yang nyata...sape yg tanak umah besar perfect everything is there...tapi kalo kite tak mampu nak milik mcm mana...kene pk...sebelum menyusahkan org lain...selama aku jadi agent siyesly bukan tak penah jmp...dah banyak kali...tapi alah bisa tegar biasa...betul ke???so aku layankan aje mcm nak tanak..kadang2 kalo dah hilang sabar aku cakap je direct yang die mmg tak layak langsung...kecian mmg kecian tapi what to do...even kalo leh sediakan duit tuk deposit mcm mana lak korang nak bayar tuk monthly???umah rm300k pun dah rm1k lebih tiap2 bulan nak kene bayar...silap hari bulan gaji habis bayar umah jek...
banyak benda nak pk kalo nak beli atau sewa property ni...aku sendiri pun pk nati dah kawin mana ceruk la aku nak duduk ngan laki aku...sewa umah skrg bukan murah...dan mana umah la kitorang nak beli...mampu ke tak...macam2 tau..yg untungnye org kaya..cakap je nak dok kat mana..umah macam mana...leh je dapat...tapi kalo fussy mcm jepun 2 sampai mampus la tak dapat2...aishhhh....

No comments:

Post a Comment