Thursday, August 21, 2014

Part 2 - Pengalaman Bersalin

bila da time melawat  terus call hubby tanya ada kat mana...all the day hubby tak balik pun...die ada around KL...hubby tak habis2 tanya DR da cek ke belum...hari pertama di hospital mcm 2 la...nak macam mana lagi kan...rasa sakit pun tak...malam 2 tido mcm biasa...kul 11 lebih nurse kejut nak pasang alat apa ntah yg kat perot 2 tuk tgk pergerakan jantung baby dan tuk kesan aku da start sakit ke belum...pas 2 nurse 2 tak bg aku tido...die suh goyang2kan kaki..aku da la ngantuk...tetido jugak akhirnye...pas 2 nurse 2 mcm bengkek jek...cakap ''puan jgn tido ye...goyang2 kan kaki''..da la ganggu org nak tido...pas 2 mcm2 la suh buat...mana la ada tenaga nak goyangkan kaki dalam mamai2 2...pas 2 carta aku tak cantik la...die tak puas hati die yg goyangkan kaki aku kuat2 mcm nak tercabut dibuatnya...T_T
start kul 3pg rasa mcm tak kene..nak kata sakit tak jugak...tp tak lena tido...tgk2 jam kul 3 lebih...paksa la jugak tido...da mcm ayam plak tido...tgk2 jam kul 5 lebih...bangun nak p kencing...masa nak p 2 pk nak bawak towel kecik ke tak...berbelah bagi...pas 2 bawak jugak la...tetibe rasa semacam ms buang air 2...tgk kat toilet bowl 2 ada cecair mcm darah tapi kaler coklat...tgk kat towel ada darah kaler coklat...salah 1  tanda nak bersalin...turun darah org tua2 panggil...kuar2 toilet terus bgtau nurse...pas 2 dapat nurse tak mesra alam die jawab 'biasa la 2 tanda2 nak bersalin' dengan nada kerek...aku pun blah la ke katil...ms 2 la sakit telah pun bermula...tp masa ni sakit leh cover lagi...terus amik HP call hubby...bgtau die dalam nada macam nak nangis...'yunk sy da turun darah ni'...hubby pun tido ayam jugak...die mcm terkejut pas 2 die kata 'ok2 sy siap2...nati sy bgtau mak'...ingatkan die ketuk pintu nak bgtau mak...rupanya die call jek...aiyooo...ms 2 da nak kul 6...hubby sampai hospital 6 lbh...die tggu dalam kete...kecian...die asyik pesan ''apa2 bgtau sy tau''...risau wooo nak jd ayah...hehehehe...
kul 8 lbh diorang pasang lagi alat 2...huh...agaknya kat alat 2 dapat kesan aku da start sakit so kul 9lbh nurse 2 suh aku get ready ke bilik rawatan...nak cek jalan katanya...aku pun standby je la..sampai la di panggil betul2...1st time ni...aku pun takut...habis keras satu badan aku buat...die suh aku tenang pun tak mau tenang...so masa cek jalan 2 mmg terasa sakit yg amat sbb aku keraskan badan...yela kite takut...yg tukang cek 2 pompuan...kasar...so bertambah la sakit aku...cek punye cek jalan da bukak 2cm...settled...
then aku terus call hubby bgtau br lepas cek jalan bla bla bla...start dari 2 la kesakitan yg amat sangat telah pun bermula...setiap 20minit sakit...pas 2 kul 10lebih cek lagi jalan...masa ni ngan DR...sebelum 2 DR ni ngan DR2 pelatih berkumpul ramai2 kat katil aku pas 2 tak tau ckp apa ntah...2 yg nurse suh aku p lagi bilik rawatan nak cek jalan...DR lelaki ye...nak kata india pure bukan..maybe kacukan la...DR ni buat lembut jek...cek punye cek da 4cm...so die bgtau nurse..nurse bgtau aku suh get ready baju baby dan pampers...then die ulang baju shj ye...pas 2 aku tanya ''blh sy call suami?" die kata ye bgtau suami suruh naik skrg...aku pun call la...bila hubby cite balik ms polis bantuan kat bawah tanya die nak g mana die bgtau polis 2 ''en DR suruh sy naik skrg..isteri sy da nak bersalin''...polis 2 plak cakap ''ok2 tingkat 1 ye''..labor room tingkat 1...tp aku kat tingkat 2...hubby naik tingkat 2..sbb aku lum turun lagi...masa hubby naik 2 aku da sakit 10minit sekali...mmg sakit hokey...hubby da ada aku pegang la tangan die...bukan pegang manja ye...pegang mcm kite ni marah sangat kat die...wpun genggaman 2 sakit hubby diam jek...sbb aku da meleleh air mata...kejap duduk kejap diri dok tahan sakit...pas 2 nurse panggil...suruh aku duduk kat wheelchair..
masa nurse nak tolak aku 2 hubby cakap 'yunk kuat semangat ye..saya maafkan awk''...ms die cakap mcm 2 terus jurai air mata...nasib takde org...sayu beb...tak sempat nak mintak maaf dulu hubby da maafkan...aku masuk lift tapi hubby turun tangga sbb dalam lift ada katil so tak muat...baju baby ngan pampers hubby yg bawak...aku lenggang kangkung la...huhuhuhu

p/s : continue last part... 

2 comments: